81 قیامت |
خداوند در آیه 23 تا 25 آلعمران سوره 3 میفرماید: أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيباً مِنَ الْكِتابِ يُدْعَوْنَ إِلى كِتابِ اللَّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلَّى فَرِيقٌ مِنْهُمْ وَ هُمْ مُعْرِضُونَ. «آیا کسانی که بهرهای از کتاب (الهی) به آنها داده شده بود (اطلاعی از کتاب الهی داشتند) ندیدی که وقتی از آنها دعوت میشود که کتاب خدا (اَلله) بین آنها حکم کند (ببینند کتاب الهی چه نظر و حکمی میدهد) عدهای از آنها از اینکار روگردان میشوند و آن را قبول نمیکنند؟» ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَيَّاماً مَعْدُوداتٍ وَ غَرَّهُمْ فِي دِينِهِمْ ما كانُوا يَفْتَرُونَ. «این کار آنها بعلت این است که گفتند آتش جهنم جز چند روزی بما نمیرسد (فقط چند روزی برای پاک شدن گناهانمان عذاب میشویم.) و آنچه خودشان بهم بافتند (و به خدا افترا زدند) آنها را در دینشان فریب داده» فَكَيْفَ إِذا جَمَعْناهُمْ لِيَوْمٍ لا رَيْبَ فِيهِ وَ وُفِّيَتْ كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ. «حالِ آنها در روزی که شکی در آن نیست (روز قیامت) چگونه است؟ روزی که هر کسی جزای کارهائی که کرده بطور کامل میبیند و به آنها ظلمی نمیشود.» آیه 124 و 125 نساء (سوره 4) میفرماید: لَيْسَ بِأَمانِيِّكُمْ وَ لا أَمانِيِّ أَهْلِ الْكِتابِ مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً يُجْزَ بِهِ وَ لا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَ لا نَصِيراً. «نه مطابق آرزو و دلخواه شما است نه مطابق آرزو و دلخواه اهل کتاب، هر کس کار بدی بکند بخاطر آن مجازات میشود و یار و یاوری غیر از خدا (اَلله) برای خود پیدا نمیکند.» وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا يُظْلَمُونَ نَقِيراً. «و هر کس - چه مرد و چه زن – کار درست بکند و مؤمن باشد، داخل بهشت میشود و ذرهای به آنها ظلم نمیشود.» آیه 111 تا 113 بقره را هم نگاه کنید.
آیه 49 کهف سوره 18 میفرماید: وُضِعَ الْكِتابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَ يَقُولُونَ يا وَيْلَتَنا ما لِهذَا الْكِتابِ لا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً إِلاَّ أَحْصاها وَ وَجَدُوا ما عَمِلُوا حاضِراً وَ لا يَظْلِمُ رَبُّكَ أَحَداً. «پرونده اعمال در میان گذاشته میشود و گناهکاران را میبینی که از آنچه در آن است هراسان هستد؛ و میگویند: وای بر ما، این چه جور پروندهای است هیچ عمل کوچک و بزرگی نیست که فروگذار شده باشد (از قلم افتاده باشد) و همه آنها به حساب آمده. و هر کاری که کردهاند حاضر مییابند. صاحب اختیار تو به احدی (به هیچکس) ظلم نمیکند.» خداوند در آیه 47 انبیاء سوره 21 میفرماید: نَضَعُ الْمَوازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيامَةِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئاً وَ إِنْ كانَ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنا بِها وَ كَفى بِنا حاسِبِينَ. «ما ترازوهای (میزانهای) عدالت را برای روز قیامت میگذاریم، و به هیچکس به اندازه ذرّهای ظلم نمیشود. اگر عمل انسان به اندازه دانه خردلی باشد پای حساب میآوریم، ما برای حسابرسی کافی هستیم.»
لقمان در آیه 16 لقمان سوره 31 در نصیحت به پسرش میگوید: يا بُنَيَّ إِنَّها إِنْ تَكُ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّماواتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ. «پسرم اگر کاری که میکنی به اندازه دانه خردلی باشد و در دل سنگ سخت یا در آسمانها یا در زمین باشد اَلله (خدا) آن را پای حساب میآورد. چون اَلله (خدا) دقیق و آگاه است.» خداوند در آیه 38 مدّثّر سوره 74 میفرماید: كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ. «هر کسی گرو کارهائی است که کرده.» آیه 21 طور را هم ببینید. خداوند در آیه 17 غافر (مؤمن) سوره 40 میفرماید: الْيَوْمَ تُجْزى كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ لا ظُلْمَ الْيَوْمَ إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسابِ. «امروز بهر کس جزای کارهائی که کرده داده میشود. امروز ظلمی وجود ندارد چون اَلله (خداوند) بسرعت به حسابها رسیدگی میکند.» آیه 90 نمل و 54 یس و 39 صافات و 28 جاثیه و 16 طور و 7 تحریم را هم ببینید.
آیه 33 لقمان سوره 31 میفرماید: يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ وَ اخْشَوْا يَوْماً لا يَجْزِي والِدٌ عَنْ وَلَدِهِ وَ لا مَوْلُودٌ هُوَ جازٍ عَنْ والِدِهِ شَيْئاً إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ لا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ. «ای مردم از نافرمانی صاحب اختیارتان برحذر باشید، و از روزی بترسید که پدر جزای فرزندش را نمیدهد و فرزندی ذرهای جزای پدرش را نمیدهد. وعده خدا (اَلله) حقیقت دارد. بنابراین روابط زندگی دنیا شما را فریب ندهد، و شیطان فریبکار هم شما را فریب ندهد.» آیه 101 مؤمنون سوره 23 میفرماید: َإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُونَ. وقتی در صور دمیده شود دیگر در آن روز نسبی (قوم و خویشی) میان ایشان وجود ندارد. و از حال هم سوال (پرسش) نمیکنند.» آیه 281 بقره سوره 2 میفرماید: وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ. «و از روزی بترسید که در آن روز بسوی اَلله (خداوند) برگردانده میشوید، و به هر کسی جزای کارهائی که کرده بطور کامل و دقیق داده میشود، و به آنها ظلمی نمیشود.» آیه 70 زمر و 161 آلعمران و 111 نحل را هم ببینید.
خداوند در آیه 164 انعام سوره 6 میفرماید: لا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلاَّ عَلَيْها وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى. «هر کسی هر کاری بکند فقط بر عهده خودش میباشد و هیچکس بار گناه دیگری را بر نمیدارد.» آیه 15 اِسراء و 7 زُمَر و 38 نجم را هم نگاه کنید. آیه 18 فاطر (سوره 35) میفرماید: لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى وَ إِنْ تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلى حِمْلِها لا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْءٌ وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبى. «هیچکس بار دیگری را بر نمیدارد. و اگر کسی که بارش سنگین است دیگران را به کمک بخواند، ذرهّای از آن را کسی بر نمیدارد، اگر چه از خویشاوندانش هم باشد.» آیه 95 مریم سوره 19 میفرماید: كُلُّهُمْ آتِيهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ فَرْداً. «همه آنها روز قیامت به تنهائی پیش خداوند میآیند.» آیه 80 مریم و 94 انعام را هم ببینید. میدانیم که ابراهیم برای پدرش (و بقولی عمویش) و نوح برای پسرش و لوط برای زنش و پیغمبر ص برای عمویش ابولهب نتوانست در زندگی دنیا کاری بکند چه رسد به دیگران در آخرت. روزی که مطابق آیه 22 ق سوره 50: كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ. «در مورد چنین روزی در غفلت بودی. ما پرده را از چشمانت برداشتیم، بنابراین امروز چشم تو خیلی خوب و دقیق میبیند.» آیه 35 و 36 قلم سوره 68 میفرماید: أَ فَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِينَ كَالْمُجْرِمِينَ؟ ما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ؟ «آیا افرادی را که تسلیم حکم و نظر خداوند بودهاند مثل گناهکاران میسازیم؟ چه چیزتان شده؟ چگونه قضاوت میکنید؟» جهنم مطابق آیه 44 حجر سوره 15 هفت در دارد که هر دری متعلق به یکدسته است. آیه 21 اسراء سوره 17 میفرماید: لَلْآخِرَةُ أَكْبَرُ دَرَجاتٍ وَ أَكْبَرُ تَفْضِيلاً. «مسلماً در آخرت درجات خیلی بیشتر از دنیا است و برتریها هم خیلی بیشتر».