144

اجر

اَجر یعنی «مزد، پاداش». خداوند در آیه 21 یس میفرماید: اتَّبِعُوا مَنْ لا يَسْئَلُكُمْ أَجْراً وَ هُمْ مُهْتَدُونَ. «از کسانی پیروی کنید که از شما مزدی نمیخواهند و راه صحیح را شناخته‌اندمی‌بینیم که برای پیروی از اشخاص دو شرط لازم است، یکی اینکه از شما مزدی نخواهند، چون در آنصورت مطابق میل و دلخواه شما صحبت میکنند تا شمارا از دست ندهند و درآمدشان کم نشود، لذا حقیقت را به شما نمیگویند. شرط دوم این است که خودشان راه صحیح را شناخته و به حقیقت دین رسیده باشند. تشخیص چنین افرادی کار ساده‌ای نیست، چون تا خود شخص از کتاب دینی خود اطلاع کافی نداشته باشد متوجه نمیشود که چه کسانی مطابق آن صحبت میکنند و چه کسی بر خلاف آن حرف میزند. البته در مورد توحید (یکتائی خداوند) و نفی شرک (کسی را در کنار خدا قرار ندادن و از دستورات غیر از خدا بدون چون و چرا اطاعت نکردن) عقل سالم و انصاف، لازم و کافی است. خداوند به پیغمبر در آیه 57 فُرقان میفرماید: قُلْ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلاَّ مَنْ شاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلى رَبِّهِ سَبِيلاً. «بگو: من از شما مزدی برای راهنمائی کردن شما نمیخواهم. مزد و پاداش من خود کسی است که بخواهد راهی بسوی صاحب اختیارش در پیش گیردمزد من هدایت شدن کسی است که دنبال هدایت میگردد. نوح، هود، صالح، لوط، و شعیب علیهم‌السلام پیغمبران خدا در آیه 109، 127، 145، 164 و 180 شعراء میگویند: ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلى رَبِّ الْعالَمِينَ. «من بخاطر راهنمائی کردن شما از شما مزدی نمیخواهم. مزد من فقط بعهده صاحب اختیار کلیه افراد بشر (خداوند) استچون من برای او کار میکنم و مزد من را خود او خواهد داد.

خداوند در آیه 27 عنکبوت در باره ابراهیم ع میفرماید: وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ جَعَلْنا فِي ذُرِّيَّتِهِ النُّبُوَّةَ وَ الْكِتابَ وَ آتَيْناهُ أَجْرَهُ فِي الدُّنْيا وَ إِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ. «ما اسحق و یعقوب را به ابراهیم دادیم، و در بین فرزندان او پیامبری و کتاب را قرار دادیم، و مزد او را در دنیا به او دادیم، و او در آخرت حتماً جزو افراد صالح و درستکار استآیه 9 مائده میفرماید: وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِيمٌ. «خداوند به اشخاصی که ایمان داشته باشند و عمل صالح (کار درست) کرده باشند وعده آمرزش و پاداشی بزرگ داده استمی‌بینیم که آمرزش الهی و پاداش بزرگی که میدهد دو شرط لازم دارد، یکی ایمان و دیگری عمل صالح یعنی کار درست و صحیح. میدانیم تا انسان کار درست و صحیح را نشناسد نمیتواند آنرا انجام دهد. لذا برای انجام دادن کار درست، شناختن و علم و آگاهی لازم است. لذا مسلمان برای امور دینی خود باید قرآن را بخواند تا از کارهای درستی که خداوند دستور به اجرای آن داده اطلاع پیدا کند تا آن را انجام دهد و از کارهای غلطی که خداوند مردم را از آنها نهی کرده اطلاع پیدا کند تا آنها را انجام ندهد. و در مورد شغل و حرفه‌ای که دارد سعی میکند بیشترین اطلاعات را کسب کند تا بتواند آنرا بطور کامل و صحیح بداند. لذا همیشه در حال مطالعه در باره آن است تا از آخرین پیشرفت‌های علمی و فنی که در آن رشته حاصل شده اطلاع پیدا کند و آنها را بکار بندد. آیه 7 فاطر میفرماید: الَّذِينَ كَفَرُوا لَهُمْ عَذابٌ شَدِيدٌ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ كَبِيرٌ. «کسانی که منکر (خدا و پیغمبر) شدند عذاب شدیدی دارند، و کسانی که ایمان آوردند و کار درست و صحیح کردند آمرزش و پاداش بزرگی دارندباز هم همان دو شرط را می‌بینیم.

دو شرط ایمان و عمل صالح 71 بار در کنار هم در قرآن آمده است. خداوند در آیه 55 نور میفرماید: وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً. «خداوند به کسانی از شما که ایمان داشته و کار درست بکنند وعده داده است که آنها را در زمین جانشین کند همانطور که قبلی‌ها را جانشین دیگران کرد، و دینی را که برای آنها انتخاب کرده به قدرت برساند، و ترسشان را به امنیت خاطر تبدیل کند. مرا بندگی میکنند و چیزی را شریک من نمیکننداگر مسلمانان بخواهند واقعاً موحد و مسلمان یعنی تسلیم حکم خداوند باشند و از کسانی که بر خلاف نظر و حکم خداوند دستور میدهند اطاعت نکنند باید قرآن را بخوانند تا از احکام و نظرهای خداوند اطلاع کامل پیدا کنند و آنها را بکار بندند تا خداوند در اثر کار درستشان آنها را بقدرت رساند و جانشین قدرتهای زمان بشوند و دینشان حاکم بر اجتماع باشد و ترسی نداشته باشند. چون اگر از قرآن اطلاع داشته باشند و همانطور که خداوند دستور داده با مال و جانشان با اطلاع کامل جهاد و کوشش کنند و دچار تفرقه نشوند و مردم را با حکمت و بصیرت و با بهترین روش براه خدا دعوت کنند حتماً موفق خواهند شد. چون شکی در راستگویی خداوند و اجرای وعده او وجود ندارد. آیه 30 کهف میفرماید: إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ إِنَّا لا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلاً. «کسانی که ایمان آوردند و کار درست کردند بدانند که ما پاداش کسی را که کار نیکو کرده ضایع نمی‌کنیم

آیه 170 اعراف میفرماید: الَّذِينَ يُمَسِّكُونَ بِالْكِتابِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ إِنَّا لا نُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ. «کسانی که به قرآن چسبیدند و نماز را بپا داشتند بدانند که ما پاداش درستکاران را ضایع نمیکنیمآیه 73 و 74 زمر میفرماید: سِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَراً حَتَّى إِذا جاؤُها وَ فُتِحَتْ أَبْوابُها وَ قالَ لَهُمْ خَزَنَتُها سَلامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوها خالِدِينَ. «کسانی که خود را از نافرمانی خداوند بر کنار میداشتند دسته دسته به بهشت سوق داده میشوند تا وقتی که به آن برسند درهای بهشت باز میشود و نگهبانان بهشت به آنها میگویند: سلام بر شما، خوش آمدید، برای همیشه وارد آن شویدوَ قالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنا وَعْدَهُ وَ أَوْرَثَنَا الْأَرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَيْثُ نَشاءُ فَنِعْمَ أَجْرُ الْعامِلِينَ. «و میگویند ستایش فقط سزاوار خداوندی است که وعده خود را بما عملی ساخت و زمین را به ارث بما داد. هر جای بهشت که بخواهیم جا میگیریم. پاداش عمل کنندگان چقدر خوب استآیه 8 فصّلت میفرماید: إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ. «کسانی که ایمان داشتند و کار درست و صحیح کردند پاداش بی نهایتی دارندآیه 7 حدید میفرماید: آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ أَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِينَ فِيهِ فَالَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ أَنْفَقُوا لَهُمْ أَجْرٌ كَبِيرٌ. «به خداوند و پیغمبرش ایمان بیاورید و از آنچه شما را در آن جانشین قبلی‌ها کرده انفاق (در راه خدا خرج) کنید. کسانی از شما که ایمان آوردند و انفاق کردند، پاداش بزرگی دارند

آیه 11 حدید میفرماید: مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضاعِفَهُ لَهُ وَ لَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ. «چه کسی به خدا قرض خوبی میدهد تا خداوند آن را چند برابر کند؟ چنین کسی پاداش پر ارزشی داردآیه 15 تغابن میفرماید: إِنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ. «مال و فرزند شما وسیله آزمایش شما است. در صورتی که پاداش بزرگ پیش خداوند استآیه 12 مُلک میفرماید: إِنَّ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ كَبِيرٌ. «کسانی که از صمیم قلب از صاحب اختیارشان (خداوند) میترسند، آمرزش الهی و پاداش بزرگی دارندآیه 95 نساء میفرماید: لا يَسْتَوِي الْقاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَ الْمُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِينَ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقاعِدِينَ دَرَجَةً وَ كُلاًّ وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنى وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِينَ عَلَى الْقاعِدِينَ أَجْراً عَظِيماً. «افراد با ایمانی که بدون اینکه آسیبی دیده باشند خانه نشین میشوند با افراد مجاهدی که با مال و جانشان در راه خداوند جهاد میکنند مساوی نیستند. خداوند مجاهدین را بر بازنشستگان درجه‌ای برتری داده. و خداوند به هر کدام آنها وعده نیکو داده. ولی مجاهدین را نسبت به خانه نشینان با پاداش بزرگی برتری داده

آیه 112 بقره میفرماید: بَلى مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ. «آری، هر کس خود راتسلیم خدا کرده و نیکوکار باشد، پاداشش پیش خداوندش محفوظ است و نه ترسی دارد و نه غصه‌ایآیه 277 بقره میفرماید: إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ. «کسانی که ایمان آوردند و کار درست و صحیح کردند و نماز را بپا داشتند و زکات دادند پاداششان پیش صاحب اختیارشان محفوظ است، و نه ترسی دارند نه غصه‌ایاینها وعده خداوند است و آیه 20 زُمر میفرماید: وَعْدَ اللَّهِ لا يُخْلِفُ اللَّهُ الْمِيعادَ. «این‌ها وعده خداوند است و خداوند بر خلاف وعده خود کاری نمیکند

بیائید صادقانه تسلیم دستورهای خداوند که برای سعادت و خوشبختی‌ ما در قرآن است باشیم، و برای ساختن دنیائی پاک که در آن اثری از ظلم و فساد و فقر و جهل و خرد شدن شخصیت انسانها وجود نداشته باشد دست در دست یکدیگر بگذاریم.