127


حقّ

کلمه حَقّ 227 بار در قرآن آمده است. ولی مردم معمولاً از حق بدشان می‌آید. یعتی تا زمانی که به نفع‌شان باشد طرفدار حق هستند ولی اگر ذره‌ای با منافع آنها یا اعتقادات آنها مغایرت داشته باشد آنوقت حق را زیر پا میگذارند. چون انسان‌ها بطور کلی بنده دل و دلخواه خود هستند. دلخواهی که معمولاً خیالی است و واقعیتی ندارد. خداوند در آیه 70 مؤمنون میفرماید: جاءَهُمْ بِالْحَقِّ وَ أَكْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ كارِهُونَ. «پیغمبر برای آنها حق و حقیقت را آورد ولی بیشتر آنها از حقیقت بدشان می‌آیدخداوند در آیه 87 بقره میفرماید: لَقَدْ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ وَ قَفَّيْنا مِنْ بَعْدِهِ بِالرُّسُلِ وَ آتَيْنا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّناتِ وَ أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ أَ فَكُلَّما جاءَكُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوى أَنْفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقاً كَذَّبْتُمْ وَ فَرِيقاً تَقْتُلُونَ. «به موسی کتاب دادیم، و بعد به دنبال او پیغمبران را فرستادیم، به عیسی ابن مریم معجزاتی دادیم، و او را به وسیله روح القدس (روح پاک) تأیید کردیم. آیا هر گاه پیغمبری برای شما احکام و نظرهائی بیاورد که بر خلاف دلخواه شما باشد تکبر میورزید؟ (خود را بزرگتر از آن میدانید که به حرفهای او گوش بدهید؟) و عده‌ای را به دروغگوئی متهم میکنید و عده‌ای را میکشیدخداوند در آیه 78 زخرف به دوزخیان میفرماید: لَقَدْ جِئْناكُمْ بِالْحَقِّ وَ لكِنَّ أَكْثَرَكُمْ لِلْحَقِّ كارِهُونَ. «ما حق و حقیقت را برای شما آوردیم، ولی بیشتر شما از حقیقت بدتان می‌آید

این حقیقت تلخ را امروزه هم می‌بینیم که بسیاری از افراد از نام دین نفرت دارند، بدون اینکه مطالعه‌ای در باره آن داشته باشند. چون دین را از اعمال و افکار کسانی که ادعای دین داری می‌کنند برداشت می‌کنند. بدون اینکه توجه داشته باشند که اینها دینداران خیالی میباشند وشاید بیش از صدی نود آنها حتی برای یکبار قرآن را برای فهمیدن آنچه خداوند میگوید نخوانده‌اند و نمیدانند در قرآن چه نظرهائی وجود دارد و چه امر و نهی‌هائی هست و هدف اصلی و اساسی دین چیست. بلکه آنها افکار و عقاید پدران بی اطلاع‌تر از خودشان را بنام دین گرفته‌اند. و بیشتر آنها هم از شنیدن حقایقی که در قرآن هست و بر خلاف عقائد غلط آباء و اجدادی آنها است متنفرند. و اگر کسی مثل ابراهیم در آیه 54 انبیاء به آنها بگوید: لَقَدْ كُنْتُمْ أَنْتُمْ وَ آباؤُكُمْ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ. «شما و پدرانتان در گمراهی (راه غلط) کامل و آشکاری بودیدو آیات قرآنی را که خودشان میگویند کتاب الهی ما است به آنها نشان دهد و معنی آنرا هم ببینند باز هم قبول نمی‌کنند.

خداوند در آیه 42 بقره میفرماید: لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَكْتُمُوا الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ. «حق و باطل را با هم مخلوط نکنید و در صورتی که حقیقت را میدانید آنرا کتمان (پنهان و مخفی) نکنیدو در آیه 91 بقره میفرماید: إِذا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا بِما أَنْزَلَ اللَّهُ قالُوا نُؤْمِنُ بِما أُنْزِلَ عَلَيْنا وَ يَكْفُرُونَ بِما وَراءَهُ وَ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِما مَعَهُمْ قُلْ فَلِمَ تَقْتُلُونَ أَنْبِياءَ اللَّهِ مِنْ قَبْلُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ. «وقتی به آنها گفته شود به آنچه اَلله نازل کرده ایمان بیاورید، میگویند: ما فقط به آنچه به ما یهودیان نازل شده ایمان می‌آوریم، و منکر هر چیزی که غیر از آن باشد میشوند، در صورتیکه آن حق و مصدّق توراتی که با آنها است باشد. (چون این یک بهانه است) به آنها بگو اگر به این حرف خود واقعاً ایمان دارید، چرا پیغمبران قبلی را (که یهودی بودند) کشتید؟» انسانها برای قبول نکردن حقیقت و آنچه بر خلاف دلخواه و عقایدشان باشد دنبال بهانه می‌گردند.

آیه 146 بقره میفرماید: الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَعْرِفُونَهُ كَما يَعْرِفُونَ أَبْناءَهُمْ وَ إِنَّ فَرِيقاً مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ. «اهل کتاب پیغمبر را میشناسند همانطور که بچه‌های خود را میشناسند، ولی عده‌ای از آنها با وجودی که حقیقت را میدانند آنرا مخفی میکنند و نمی‌گویندآیه 213 بقره میفرماید: كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ وَ مَا اخْتَلَفَ فِيهِ إِلاَّ الَّذِينَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ بَغْياً بَيْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَ اللَّهُ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ. «مردم امّت واحدی بودند (قانون جنگل بر آنها حکومت میکرد و قوی به ضعیف زور میگفت و ضعیف هم آنرا اجباراً قبول میکرد، همانطور که امروزه هم در جهان میبینیم). اَلله پیغمبران را برای مژده دادن و هشدار دادن فرستاد و با آنها کتاب را بحق نازل کرد تا بین مردم در آنچه با هم اختلاف داشتند حکم کند. ولی کسانی که به آنها کتاب داده شده بود پس از اینکه دلیل‌های روشن هم برای آنها آمد بعلت حسادتی که بینشان وجود داشت در باره آن دچار اختلاف شدند. لذا اَلله (مطابق قانون خود) افراد با ایمان را در باره چیزهائی که در آن اختلاف داشتند هدایت کرد. اَلله (مطابق قانون خود) هر کس را که بخواهد به راه راست هدایت میکندخداوند افرادی که لیاقت هدایت شدن را دارند و از او تقاضای هدایت شدن میکنند را هدایت میکند. خداوند در آیه 252 بقره پس از اینکه داستان طالوت و داود و جالوت را بیان میکند میفرماید: تِلْكَ آياتُ اللَّهِ نَتْلُوها عَلَيْكَ بِالْحَقِّ وَ إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ. «این آیاتِ اَلله است، ما آنرا بحق بر تو میخوانیم، و تو از پیغمبران هستی

آیه 2 تا 4 آل‌عمران میفرماید: اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ. «معبودی (کسی که انسان عَبد او باشد یعنی از نظرها و دستورهای او بدون چون و چرا اطاعت کند) غیر از اَلله که زنده و پاینده است، وجود نداردنَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ وَ أَنْزَلَ التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ، مِنْ قَبْلُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ أَنْزَلَ الْفُرْقانَ. «قرآن را که کتابهای قبل از خود را تصدیق میکند بحق بر تو نازل کرد، و تورات و انجیل را برای هدایت مردم قبلاً نازل کرد و فرقان (جدا کننده حق و باطل) را نازل کردإِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآياتِ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ شَدِيدٌ وَ اللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انْتِقامٍ. «کسانی که منکر آیاتِ اَلله شدند عذاب شدیدی دارند. اَلله مقتدر و انتقام گیرنده است

آیه 112 آل‌عمران میفرماید: ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ ما ثُقِفُوا إِلاَّ بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَ حَبْلٍ مِنَ النَّاسِ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كانُوا يَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُونَ. «هر جا که باشند دچار خواری هستند مگر اینکه متوسّل به رشته الهی (تورات) و مردم بشوند (که سالهاست شده‌اند) و دچار غضب اَلله و بیچارگی شدند این وضع به علت این است که منکر آیاتِ اَلله میشوند و پیغمبران را به ناحق میکشند. اینکار آنها بعلت این است که عصیان و سرکشی کردند و افراد متجاوزی بودند

آیه 21 آل‌عمران میفرماید: إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ يَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ. «به کسانی که منکر آیاتِ اَلله میشوند و پیغمبران را به ناحق میکشند و کسانی را هم که به عدالت امر میکنند میکشند مژده عذابی دردناک را بدهآیه 102 آل‌عمران میفرماید: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَ لا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ. «ای افراد با ایمان آنطور که سزاوار اَلله است از نافرمانی او بر حذر باشید و فقط در حالی که مسلمان (تسلیم حکم‌ها و نظرهای خداوند) هستید از دنیا برویدآیه 105 نساء میفرماید: إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِما أَراكَ اللَّهُ وَ لا تَكُنْ لِلْخائِنِينَ خَصِيماً. «ما قرآن را به حق بتو نازل کردیم تا مطابق آنچه اَلله بتو نشان داده بین مردم حکم کنی. مدافع افراد خیانتکار نباش

آیه 155 و 160 نساء میفرماید: فَبِما نَقْضِهِمْ مِيثاقَهُمْ وَ كُفْرِهِمْ بِآياتِ اللَّهِ وَ قَتْلِهِمُ الْأَنْبِياءَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ قَوْلِهِمْ قُلُوبُنا غُلْفٌ... «بعلت اینکه پیمانشان را (که با خدا بسته بودند که از تمام احکام خداوند اطاعت کنند) شکستند و بعلت اینکه آیاتِ اَلله را قبول نداشتند و بعلت اینکه پیغمبران را بناحق میکشند و بعلت اینکه میگفتند قلب ما درغلاف است (حرفهای شما در ما اثر ندارد و ما به حرفهای شما گوش نمیدهیم، فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذِينَ هادُوا حَرَّمْنا عَلَيْهِمْ طَيِّباتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَ بِصَدِّهِمْ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ كَثِيراً. «و بعلت ظلم یهودیان و بعلت اینکه مردم را بمقدار زیاد از راه اَلله باز میداشتند خوردنی‌های پاکی را (که مطابق شماره 3: 9 پیدایش در تورات) برای آنها حلال بود بر آنها حرام کردیم

آیه 170 نساء میفرماید: يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَكُمُ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَبِّكُمْ فَآمِنُوا خَيْراً لَكُمْ وَ إِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً. «ای مردم، پیغمبر حقیقت را از صاحب اختیارتان برای شما آورد، به آن ایمان بیاورید، بنفع شماست. و اگر کافر (منکر آن) بشوید، بدانید که آنچه در آسمانها و زمین است مال اَلله است، و اَلله دانا و حکیم استدستورها و نظرهایش از روی دانش و حکمت صادر شده است.